20 Ocak 2012

Suikastçı


Suikastçı - Solar Lottery
Philip K. Dick
Çeviren: M. Alper Çopur
Sarmal Yayınevi
Ağustos 1999 (1. basım)
274 sayfa

Arthur C. Clarke'ın Suikastçı kitabını, itiraf ediyorum, çok beğenmedim. Clarke'ın kitaplarını okurken beklentimi fazla yüksek tutuyor olabilirim ama bu kitabı (bir günde bitirsem de) "çok güzel" kitaplar arasında sıralayamam.

Hikaye tahminen 2200'lü yıllarda geçiyor. İnsanlar güneş sistemindeki dokuz gezegene yayılmışlar -güneş sisteminde dokuz gezegen yok diyorsanız, bunu yazara iletin!- detayları pek anlatılmayan bir kölelik sistemi dahilinde yaşıyorlar. Sanırım kitabı fazla sevmememin nedeni bu, Clarke yeni bir dünya düzeni yaratmış fakat bu sistemin ayrıntılarını neredeyse hiç anlatmadan geçiştirmiş ve maceraya ağırlık vermiş. Farklı sınıflardan insanların nasılını bilmediğimizi bir şekilde sınıf atlama çabaları var, en alt tabaka haricindeki insanların birer yetenek kartı var ve işlerini, hayatlarını bu kart sayesinde yürütüyorlar. Yetenek kartları arasında yapılan piyango ile "quizmaster" unvanını taşıyacak kişi seçiliyor.

Maceramızda bolca öge var: Eski quizmaster, yeni quizmaster, bu adamların yandaşları, sentetik bir adam, kayıp gezegeni bulmaya çalışan birtakım başka adamlar... Konu sürükleyici ve keyifli olsa da, arka planı o kadar boş kalmış ki; ciddi bir bilimkurgu değil, bir macera yazarının bilimkurgu denemesi gibi geliyor okurken. Yine de, Clarke ...

-bu cümleyi tamamlamadan önce kitabın iç kapağına baktım, kitabın orijinal ismini yazmamışlar. Clarke'ın bibliyografisini buldum, o kadar eserin arasında hangisi olduğunu bulamayacağımı fark ettim. Çözüm olarak, keywordlere kitaptan karakterlerin isimlerini ekledim veeee bakın ne buldum: kitabın orijinal ismi "Solar Lottery" ve bu kitap bir Philip K. Dick romanı! Hatta, şu bloga bakınca gördüm ki, blogun yazarı da kitabı Dick için yeterince iyi bulmamış.

Öyle bir şaşırdım ki durumun saçmalığına, kitabın kapağına bakıyorum durmadan "yanlış okumadım di mi lan?" diye. Sarmal yayınevi 1999 yılında (birinci baskıymış bu...) böyle absürd bir hatayı nasıl yapmış, çok merak ediyorum.

Kitap hakkında yazmak istediğim her şey de aklımdan uçtu gitti. Teşekkür ederim.
solar lottery

   1. sarmal yayınevinin türkçeye "suikastçi" adıyla çevirdiği philip k dick romanı. bu çeviriden öğrendiğimiz kadarıyla, philip'in türkçesi arthur, k'nın türkçesi c, dick'in türkçesi de clarke'mış.
(zlatan, 28.11.2003 15:01)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder