10 Haziran 2012

Karadul Bulmacaları


Karadul Bulmacaları - Tales of the Black Widowers
Isaac Asimov
Çeviren: Suzan Mıhladız
İnkılap Kitabevi
236 sayfa

Asimov'un sadık bir okuru olarak bilimkurgularını, makalelerini çok severim. Bu kitapta gördüm ki, farklı alanlarda da çok başarılı bir yazarmış; keşke hayatta olsaymış, yazmaya devam etseymiş...

Karadul serisi, 1971'den başlayarak, yıllar boyunca yazılmış birçok hikayenin yayımlanmasıyla bir araya gelmiş. Türkiye'de ne kadarının basıldığını araştırmadım, ama Asimov külliyatının dağınıklığını düşünürsek, pek şansım olduğunu sanmıyorum. Altmış kadar Karadul hikayesi varmış ve bu kitap beşinci derlemeden çevrilmiş.
Karadul adında bir kulübün üyeleri, akşam yemeğinde bir araya gelip, konuklarının anlattığı, çözümsüz gibi gözüken olayların gizemini çözmeye çalışıyorlar. Kulüp üyelerinin karakterlerini yaratırken, tanıdığı insanları (Bodrum Örümcekleri adındaki gerçek bir topluluğun üyelerini) kullanmış. Bütün bunları kitabın giriş kısmında anlatıyor Asimov, sonra da öykülere geçiyor. Kitapta on iki tane hikaye var, bütün hikayeler aynı şablona oturtulmuş ama yine de okumak keyifli.

Bulmacaları çözmeye çalışmak ve -olur da- bir bulmacanın açıklamasını doğru bilirsem sevinmek, normalden uzun süren bir Eskişehir-Antalya yolculuğunu katlanılır hale getirdi. Yeri gelmişken, şehir içi belediye otobüsü gibi her yerde duran Kamil Koç otobüsüne sevgilerimi, saygılarımı sunuyorum; neyse ki şehirlerarası ulaşımda tekel değilsiniz.

Ehem... Konuyu dağıtmadan, tekrar bulmacalara dönersem... Karadul topluluğu, ayda bir kez akşam yemeğinde toplanıyor ve her yemeğe, ev sahibi olan üyenin davet ettiği bir konuk da katılıyor. Ev sahibinin seçtiği bir üye, konuğu sıkıştırma görevini üstleniyor ve diyalog hep aynı soruyla başlıyor: "Varlığınızın amacını nasıl açıklıyorsunuz?" Bu sorunun ardından konuğun mesleğini, yaşamını öğreniyoruz; sonunda çözümleyemediği bir sorun ortaya çıkıyor -ki bu sorun, genellikle şiddet ya da suç unsuru olan bir şey değil, sıradan bir olaya dahil.- Tüm üyeler bu sorunla ilgili fikir yürütüp çözmeye çalışıyorlar ve sonunda (kulübün üyesi olan) garson Henry olası tek çözümü açıklıyor.

Kitabı bir çırpıda okudum, çok sevdim! Yakın zamanda, diğer Karadul öykülerini de bulmayı umuyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder